Viden

Fællesskab

Viden

Om opstart og organisering af et nyt bofællesskab

​At omsætte drømmen om et bofællesskab til virkelighed kræver en struktureret tilgang til en række praktiske opgaver. Hos Vinkel & Vater har vi erfaring med at guide jer igennem denne proces, så jeres vision bliver til et bæredygtigt og velfungerende fællesskab.​


Nedenfor præsenterer vi de væsentligste områder, som I skal have fokus på og begynde at arbejde med, allerede inden det fysiske byggeri opstartes. I vil opleve, at jeres vision får en tydelig identitet, jo mere I konkretiserer den. Og derved får potentielle bofæller mulighed for at spejle sig i jeres drøm. Det er en stor hjælp ift. at sikre tilslutning og derved bofællesskabets økonomi op til byggestart. Og samtidig vil I kunne kaste jer ind i alt det liv der skal leves i bofællesskabet, så snart i får nøglerne til jeres nye hjem. 


1

Organisering af arbejdsgrupper

For at sikre fremdrift og engagement blandt jeres kommende naboer og bofæller, anbefaler vi at etablere arbejdsgrupper med klare ansvarsområder.

Den første og vigtigste arbejdsgruppe kalder vi i daglig tale for Styregruppen. Ofte er det samme gruppe som senere konstituerer sig til ejerforeningens/bofællesskabets bestyrelse.


Styregruppens primære opgave er at varetage dialog og demokratiske processer ifm. projektets tilblivelse og udformning, håndtering af dialog med byggefirma, med egne rådgivere (som f.eks. Vinkel & Vater) og med potentielle fremtidige bofæller. 


Når der tegner sig god tilslutning til bofællesskabet, og projektet skrider lovende frem, er I klar til at igangsætte fokuserede undergrupper, der varetager opgaver som: 


  • Opstart og brug af fælleshus

  • Udformning og brug af fælles natur​

  • Udarbejdelse af vedtægter og juridisk bistand

  • Opsætning af model for økonomi og budget

  • Håndtering af kommunikation og formidling

  • Rammer for bæredygtighed og LAR-anlæg

En tidlig etablering af struktur (som kan justeres hen ad vejen) fremmer ejerskab og virkelyst i beslutningsprocesserne.


Vi anbefaler at styregruppen som en af sine første handlinger, vælger en digital platform som kan danne rammen for bofællesskabets "digitale fælleshus"​ både i opstartsfasen, og efterfølgende.  Her er det en fordel at valg af system understøtter bookinger af fælleshus/gæsteværelser, tilmelding til fællesmad, dokumentlagring og at det samtidig kan fungere som "opslagstavle" for skriv og indspark fra de enkelte familier. 

2

Udarbejdelse af vedtægter

Vedtægterne danner det juridiske fundament for grundejerforeningens og bofællesskabets drift. Ofte vil potentielle kommende bofæller ifm. mægler-dialog spørge ind til et vedtægtsudkast, da det er med til at tegne et billede af jeres vision for bofællesskabet. 


Store bofællesskaber (+30 boliger) vil ofte have bruge for mere omfattende vedtægter end f.eks. mindre bofællesskaber, hvor de demokratiske processer er mere håndterbare i plenum. 


Vedtægterne bør som udgangspunkt omfatte: 


  • Navn & Hjemsted

  • Formål
  • Medlemmer
  • Afholdelse af generalforsamling
  • Afholdelse af ekstraordinær generalforsamling
  • Beslutningsprosesser og stemmeret
  • Bestyrelsens arbejdsområder & rammer
  • Udvalgenes arbejdsområder & rammer
  • Regnskab & revision
  • Forhold omkring vedtægtsændringer
  • Eksklusion


Det er vores erfaring og anbefaling, at så mange beslutninger som muligt lægges ud til de relevante arbejdsgrupper. En kort proces fra ide til udførsel, er enormt motiverende for de bofæller, som til fælles gavn bruger tid og energi på at omsætte ideer til virkelighed. 

3

Økonomi & Realistiske budgetter

Solid økonomisk planlægning er afgørende for en tryg og sjov rejse fra første spadestik og frem mod det liv som skal foldes ud i jeres bofællesskab, når den sidste tømrer har pakket sit grej sammen. 


Udarbejd i Styregruppen både et driftsbudget og et anlægsbudget, der inkluderer:​


  • Driftsudgifter, fællesudgifter, vedligeholdelse, forsikringer, renovation mv.​ Hvis I (eller jeres valg af byggefirma) benytter en ejendomsmægler ifm. formidling af salg, vil den anslåede fællesudgift pr. bolig ofte være sat urealistisk lavt. 

  • Anlægsudgifter og etablering af beplantning, fælles faciliteter (herunder en stor post til indretning af fælleshus), legeområder mv. 

  • Og ikke mindst en reservefond til uforudsete udgifter​, navnligt ekstraordinære udgifter i opstartsfasen. 


Gennemsigtighed i økonomien fremmer tillid, tryghed og en kultur for at løfte ansvaret for "de kedelige" opgaver i fællesskab. 

4

Etablering af regnvandslaug og LAR-anlæg

Hvis bebyggelsen inkluderer lokale afløbs- og regnvandsløsninger (LAR), er det vigtigt at:​


  • Etablere et regnvandslaug med klare vedtægter​

  • Definere ansvar for vedligeholdelse og drift​ i henhold til kommunens/forsyningens anvisninger

  • Sikre korrekt håndtering af tekniske installationer​

  • Budgettering og analyse af behov for brug af eksterne entreprenører og håndværkere til vedligehold


Dette bidrager til bæredygtig vandhåndtering og overholdelse af miljøkrav.​ Og jeres LAR-løsning kan i tillæg udgøre et unikt biotop og landskabeligt element i bebyggelsen. 

5

Fælleshus & fællesmad

Måske indgår fællesmad i jeres vision for bofællesskabet. Fællesspisning eller fællesmad kan indrettes på mange måder, men en nutidig model som fungerer særligt godt, er en frivillig ordning hvor den enkelte husstand spiser fællesmad 2-4 gange om ugen. 


Fra andre fællesskaber ved vi, at muligheden for at hente sin mad som ”take away” (for familier, der af forskellige årsager på en given dag gerne vil kombinere fællesmaden med spisning i eget hjem) fungerer godt og rimer på trivsel og frihed. 


Hvis alle husstandene deltager, frigøres der væsentligt flere ressourcer hos de enkelte familier, end der investeres. Færre ture i Netto, mindre opvask og mindre planlægning. Mere tid til hinanden, børnene, naturen, bevægelse, ro og virkelyst. 


For at fremme arbejdsglæde og nem praktik omkring fællesmad og brug af fælleshuset til andre aktiviteter, er det en fordel at beskrive relevante rammer og processer så som: 


  • Planlægning og afholdelse af fællesmad, herunder økonomi og lavpraktik. En budget-ide for plantebaserede (primært)  økologiske måltider, som eksisterer i andre fællesskaber er kr. 20,- pr. barn og kr. 40,- pr. voksen
  • Praktik omkring indkøb, som kan lettes ved at oprette en konto i en supermarkedskæde, der leverer til fælleshusets dør
  • Organisering af rengøring i fælleshuset (ud over almindelig oprydning efter fællesmad eller events)
  • Brug af fælleshus til private arrangementer​. En sondring af en god balance mellem fælles og individuelle ønsker. Bofællesskabets aktiviteter kan nemt suppleres af privat brug (fødselsdage etc.), men bør beskrives i et retningsgivende regelsæt

  • Opsætning af booking-system (manuelt eller digitalt) og nøglehåndtering​

  • Brug af fælles værksted, vaskeri mv.​


Vi ligger inde med en masse praktisk viden fra eksisterende bofællesskaber, som I kan drage nytte af. Og tager gerne et uforpligtende møde, hvor I kan dele tanker om jeres visioner og behov.

6

Natur, haver og rekreative områder

Natur og udeliv i alle afskygninger er ofte centrale for bofællesskabets identitet. Og en tidlig indarbejdelse af ideer ifm. bebyggelsens udformning, kan hjælpe jer i mål med en hverdag, hvor oplevelser, leg, ro og røde kinder begynder ved fordøren.


Ifm. etableringen af Styregruppen og senere af en Grøn Gruppe kan i evt. trække viden ind fra landskabsarkitekter, biologer, andre bofællesskaber og ikke mindst Vinkel & Vater. Behovet for struktur og planlægning vil variere meget, alt efter ønsker til de grønne rum. 


I bør formulere ønsker til:


  • Biodiversitet og principper for pleje og vedligehold

  • Balancen mellem fællesnatur og egne private haver

  • Arealer til dyrkning af grøntsager, blomster samt hold af dyr

  • Områder til vild fri leg og områder til mindre børn/babyer
  • En post til håndtering af økonomi der kan understøtte initiativer som kræver leje af maskiner, indkøb af byggematerialer, frøblandinger, redskaber mv.


En fælles forståelse for brug og vedligeholdelse styrker de grønne områders værdi i hverdagslivet.

 

Hos Vinkel & Vater står vi klar til at assistere jer gennem disse processer, så jeres bofællesskab får det grønneste afsæt. 

Foto: Rasmus Arentsen - Alken have sommeren 2021